İmamoğlu: “Tarihi Yarımada’da yağmur sularının atık sulara karışması sonucu oluşan sel ve taşkınları gömeceğiz”
Haber: OKTAY YILDIRIM Kamera: ADEM KARABAYIR
İstanbulBüyükşehir Belediyesi (İBB) Lideri Ekrem İmamoğlu505 milyon liralık yatırımla inşaatı tamamlanacak Unkapanı Yağmursuyu Tüneli’ni de kapsayan altyapı projesiyle ilgili olarak, ” İstanbul Altyapısını yenilemek için yola çıktık. Tarihi Yarımada’da yağmur sularının atık sulara karışması sonucu oluşan sel ve su baskınlarını gömeceğiz. bir daha bu alanda böyle bir olumsuzluk görmeyeceğiz” dedi. Kentte yaşanan kuraklığa ve günlük su tüketiminin arttığına dikkat çeken İmamoğlu, İstanbul halkını bir kez daha su tüketimi konusunda duyarlı olmaya davet etti.
İBB’nin ana kuruluşu İSKİ’nin, kentin en eski yerleşim yerlerinden Fatih’te olası su baskınlarını önlemek amacıyla 505 milyon TL yatırımla yapımına başladığı Unkapanı Yağmursuyu Tüneli’nde çalışmalar sürüyor. Vatan Caddesi’ne kadar tünel açma makinelerinin görevi tamamlandı. Tünel sondaj çalışmalarının tamamlanması nedeniyle düzenlenen etkinlikte İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu ve İSKİ Genel Müdürü Şafak Başa birer konuşma yaptı.
İklim krizinin yol açtığı kuraklık tehlikesine vurgu yaparak konuşmasına başlayan İmamoğlu, şunları söyledi:
“İSTANBUL’A HER GÜN 3,5 MİLYON METREKÜPÜ AŞAN SU VERİYORUZ:Bu yaz biz İstanbul Ayrıca normal zamanlara göre neredeyse yüzde 20 daha fazla su tüketen hizmetler de sunuyoruz. Aslında İstanbul Böyle bir nüfus artışı yok. Ama biliniyor; Maalesef milyonlarca dediğimiz kayıtlı ve kayıtsız ağır mülteci sayısı ve diğer faktörlerle birlikte o kadar yoğun su tüketimi içerisindeyiz ki. Yani neredeyse her gün 3,5 milyon metreküpten fazla su veriyoruz. İstanbul ‘A. Geçen yıl 2 milyon 800 – 3 milyon civarında bir tüketim rakamı iken bugün bu rakamlara ulaştı. Elbette bunu büyük bir emek ve büyük bir enerji tüketimi ile başarıyoruz. Çünkü Melen Çayı’ndan farklı transferlerle su taşıyoruz. En derin kuraklık Avrupa yakasında yaşanıyor. Trakya 5 yılı aşkın süredir ciddi bir kuraklık yaşıyor. ve Istrancalar barajlarımızda özellikle Terkos’ta ciddi sıkıntılar yaşanıyor.
SU TÜKETİMİ NOKTASINDA AĞIR HASSASİYET T BİZ DAVET EDERİZ: İklim değişikliğine yönelik çaba ülkelerin ve belediyelerin sorumluluğundadır. Ancak bir diğer sorumluluk da gerçekten insani bir sorumluluktur. Hayatımızın her aşamasında suyu kullanmamız ve çevreye verilen zararın insanca ve titizlikle ele alınması çok önemlidir. Bu bağlamda İstanbul halkını su tüketimi konusunda ağır bir duyarlılığa davet ediyoruz. Umuyoruz ki, çok kurak geçen yaz döneminden sonra, sonbahar döneminde, umarım arzu ettiğimiz yağışlarla birlikte, İstanbul Başta ülkemiz olmak üzere kuraklık yaşayan her yerin nefes alabilmesini diliyorum. Çocuklarımızın bu konuda ayrı bir hassasiyeti var. Onlara iyi bir dünya, iyi bir şehir, iyi bir ülke bırakmanın bizim sorumluluğumuz olduğunu da ifade edeyim.
MELEN BARAJI’NA MİLYARLARCA LİRA GÖNDERİLDİ. SORUMLULUKLAR HAKKINDA SORUŞTURMALAR AÇILMALIDIR: Zaman zaman her yerde gündeme getirmemize rağmen hiçbir hükümet yetkilisinin sağlıklı bir cevap yönünde adım atmadığı Melen Barajı konusunu da bu vesileyle gündeme getireyim. 2016 yılında bitireceklerini söyledikleri Melen Barajı maalesef derin çatlaklarla açılamaz durumda. Revizyonu, tadilatı ve uygulamasıyla neredeyse bir yıllık su tüketimini depolayacak bir barajın elektrik ihtiyacını karşılayacak böylesine değerli bir projenin suçluları ortaya çıkarılmalı ve önemli bir mühendislikle haklarında soruşturma başlatılmalıdır. kusur ve önemli bir israf. Bu anlamda ilgili bakanlığı yani Tarım ve Orman Bakanlığını, ilgili kurum ve kuruluşları ve hatta Sayın Cumhurbaşkanımızı bu anlamda bilgilendirmek ve gerekli tedbirleri almak, buradan, İstanbul Sizlere sunmak istiyorum. Çünkü bu bir milli meseledir. Milyarlarca dolarlık hasar var. Bu hasarın nasıl onarılacağına dair bir bilgimiz yok. İSKİ’de yok. Temelde kamuoyu bilmiyor. Gündemimizin İSKİ olduğu bir ortamda kamuoyu tarafından bilinmesi ve ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından kamuoyunun da yeniden hissedilmesi niyetiyle bu konuyu dile getirdim. İstanbul’un en kısa sürede yağışlara kavuşmasını diliyorum.
ŞEHİRLERDE GÖRÜNEN VE GÖRÜNMEYEN KONFOR VAR: Kentlerin görünen bir rahatlığı, görünmeyen bir rahatlığı vardır. Bazen görünen rahatlığı parklarıdır, kaldırımlarıdır, yollarıdır. Ama onun görünmeyen konforu yeraltındadır ve oradaki altyapı çalışmalarıdır. Altyapının kalitesi, kalitesine ve gücüne bağlıdır. Bu anlamda bir şehrin gelişmesinde bu kadar rol oynayan altyapı çalışmalarını dönemimizde başka bir yere koyduk ve güçlü çalışmalara imza atıyoruz. Altyapının bu kısımlarını çıplak gözle görmek mümkün olmayabilir, sonuçları da 16 milyon insanımız tarafından gözlemlenemeyebilir. İstanbul’da 4 yıldır yaptığımız altyapı çalışmalarının sonuçlarını 16 milyon insanımıza yansıtmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Aşırı hava olaylarında ve yoğun yağışlarda İstanbul’daki modası geçmiş görüntülere son vermek için çok önemli yatırımlar yaptık. Onlarca ihmal edilen, şimdi yüzden fazla noktaya önemli yatırımlar yaparak, dünyanın dört bir yanından kötü görüntülere, sel ve su baskınlarına neden olan modası geçmiş görüntüleri izlemeyi bırakıyoruz.
İSTANBUL’UN ALTYAPISININ ÇAĞIN İHTİYAÇLARINA UYGUN OLARAK YENİLENMESİ İÇİN YOLCULUĞA ÇIKIYORUZ: Bu yatırımlar geçmişte ihmal edildi. Silivri’den Tuzla’ya, Şile’den Bakırköy’e, Kadıköy’e kadar tüm ilçelerimizi bu anlamda ele aldık. Yağmur sularının atık sulara karışmasının mümkün olmadığı, yağmur sularının saf halde denize veya derelere ulaşmasının mümkün olmadığı ortamların arıtılmasının çok değerli olduğunun altını çizmek isterim. Bu alışkanlık bize başka bir sorun daha yaşatıyor. Yağmur suyu ve atık su karışınca arıtma tesislerimizdeki enerji tüketimi de artıyor. Böyle bir ortamın doğaya verdiği zarar onun emeğidir. Doğal İSKİ olarak hızlı bir şekilde harekete geçtik. İstanbul’un altyapısını çağın gereklerine uygun olarak yenilemek için yola çıktık. Dere ıslahı, atık su kolektörleri, yağmur suyu ve atık su tünelleri ile sorunlu bölgelere müdahale ettik ve müdahale etmeye devam ediyoruz. Bu 4 yıl içerisinde arkadaşlarımızla birlikte İstanbul’da gerçekten hummalı bir çalışma yürüttük. Bu çalışmalardan bir tanesini de Fatih Unkapanı Yağmursuyu Tüneli inşaatıyla yapıyoruz.
BU ALANDA BİR DAHA BU TÜR HATALARI GÖRMEYECEĞİZ: Bu tarihi alanda yüzey kazıları ile altyapı çalışmalarının yapılması neredeyse imkansızdır. O doğrultuda Vatan Caddesi’nden tünel açma makinesiyle başlayıp Aksaray’ı kuşatıp Unkapanı’na doğru devam eden ve kendi akıntısıyla temiz yağmur suyunu Haliç’e taşıyan bir mekanizmayı hayata geçiriyoruz. Bu TBM buradan çıkacak, hızla hazırlanacağız ve Samatya Tüneli’nin çalışmalarına başlayacağız. Yani Tarihi Yarımada’yı bu şekilde ele alırsak Vatan Caddesi’nden itibaren suyun bir kısmını Haliç’e dökmüş olacağız. Diğer eğimin doğru kısmını Samatya Tüneli’nde toplayıp, Marmara Denizi’ne boşaltacağız. Bu vesileyle Tarihi Yarımada’da yağmur sularının atık sulara karışması sonucu oluşan sel ve su baskınlarını toprağa gömeceğiz. ve bir daha bu alanda böyle bir olumsuzluk görmeyeceğiz. Böylece Yenikapı’daki arıtma tesisimizin de yükünü hafifletmiş olacağız.
TATİLDE SİZLERİ PIRIL, ELMAS GİBİ YEŞİL BİR ALANDA GÖTÜRÜYORUZ: Bunlar aslında yılların birikimidir. Aslında bu sorunların, bu sorunların çok önceden çözülmesi gerekiyor. Artık Eminönü’nden Alibeyköy’e, pırlanta gibi pırıl pırıl ve yemyeşil bir alanda kesintisiz olarak sizi yürütebilecek konumdayız. Yani sadece tramvay açmıyoruz, sadece tünel açıyoruz. Hatta üst yapıdaki inanılmaz keyifli yeşil alanlar ve sanat alanlarında (Feshane de bunlardan biri) birçok revizyonlar yaparak İstanbul’u güzelleştirmeye ve dünyada hak ettiği yere taşımaya devam ediyoruz. 500 milyon liranın üzerinde yatırımla su ve su baskını nedeniyle oluşan tüm aksaklıkları Fatih’ten kaldıracağız. Beyazıt Meydanı’ndan Ordu Caddesi’ne, birçok tarihi eser ve restorasyondan arkeolojik alanlara, Yedikule’den Eminönü Meydanı’na inanın şunu iddia ediyorum; Fatih, Tarihi Yarımada’da böyle bir 5 yıl görmedi.
İSTANBUL SORUNU MİLLİ BİR SORUNDUR: İlçe fark etmeksizin hizmetlerimize devam ediyoruz. Biz İstanbul sorununa milli bir sorun olarak bakıyoruz. Belediye hizmetini milli bir hizmet, her bir insanımızı da halkımız ve vatandaşımız olarak görerek hizmetimizi bu mottoyla yapıyoruz ve yapmaya devam edeceğiz. Bizim ahlakımız ve hizmet anlayışımız budur. Bundan asla vazgeçmeyeceğiz. İstanbulumuza ve aynı zamanda gönülleri fetheden Fatih Sultan Mehmet’in adını taşıyan Fatih’imize güzel ve hayırlı olsun. Cumhuriyetimizin 100. yılında, Cumhuriyetimize yakışır hizmetlerde bulunmak üzere yolculuğuna devam eden Sayın Belediye Başkanınız olarak, bir Cumhuriyet evladı olarak, bu yolumuzdan asla vazgeçmeyeceğimizi ve keyifli hizmetlerimizi sürdüreceğimizi beyan ederim. Vatanımıza ve milletimize.”
FATİH’İN HİZMET PAYI 3,7 MİLYAR LİRA OLACAK
Unkapanı bölgesinde; Tünellerle toplanan yağmur sularının Haliç’e aktarılması, 406 metrelik derenin 6,00×2,00 metre kesitli ıslah edilmesi, Unkapanı Alt Geçidi kavşağında 450 metrelik atık su kollektörü ile su baskınlarının önlenmesi amacıyla 600-2200 çaplarında ve birleşim bölgesinde toplanan yağmur sularının Haliç’e aktarılması için, Unkapanı Köprülü Kavşağı bölgesinde 1 adet pompaj sistemi ve 1400-2000 çapında 460 metre yağmur suyu kanalı işi de proje kapsamına alınmıştır. proje. Yağmur suyunu Haliç’e aktaracak tünel projesiyle bölgenin atık su ve yağmur suyu ayrıştırma çalışmaları tamamlanacak. Projenin tamamlanmasıyla birlikte; Vatan Caddesi, Aksaray Meydanı, Aksaray Yeraltı Çarşısı, Unkapanı Alt Geçidi, Namık Kemal Caddesi, Haşim İşcan Alt Geçidi, Beyazıt Mahallesi, Ordu Caddesi gibi yoğun araç ve yaya trafiğinin olduğu bölgelerin olası su baskını sorunları sona erecek. Proje mevcut rakamlarla 505 milyon liraya mal olacak. Fatih’te tamamlanan projelerin toplam maliyeti 778 milyon liraya ulaştı. Devam eden ve planlanan projelerin toplam maliyeti 3 milyar 700 milyon lirayı bulacak.