HÜRJET tüm ağır zeminlerde test edilmiştir.
Kanatlarını büker. Vücuduna baskı ve yük bindirilir. Dayanıklılığı en uç noktalara kadar test edilmiştir. HÜRJET’in mekanik test merkezi ilk kez TRT Haber tarafından görüntülendi. Test merkezi, bir uçağın ilk uçuşu ve seri üretimi için vazgeçilmezdir.
Bir HÜRJET prototipi, tüm ömrünü geçirdiği test merkezinde sisteme alınır. Uçak hiç uçmasa da uçuşta karşılaşabileceği zorluklar doğal tutulmuştur.
100 BİN KEZ UÇUŞLARDA NELER OLACAK
TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil, HURJET testleri hakkında bilgi verdi:
“10 bin uçarsa nerelerde çatlama olur, 100 bin uçarsa nerelerde çatlak olur? Bunların hepsini burada test edeceğiz. HÜRJET’imiz 7.5 g’da uçuyor yani 7.5 kat ağırlaşıyor manevra yaparken, kuvvetler kanadına ve kuyruğuna geliyor. Bu 7.5 gr. ile test ediyoruz.”
Test merkezinin kontrol odasında sensörlerden gelen bilgiler eş zamanlı olarak izlenmekte ve kayıt altına alınmaktadır. Şu ana kadar yapılan testlerde herhangi bir sorunla karşılaşılmamasına rağmen bir sorunla karşılaşılırsa bu sorun mühendisler tarafından giderilmektedir.
UÇAĞIN ÇEVRESİNE YÜZLERCE SENSÖR YERLEŞTİRİLDİ
Uçağın etrafına yerleştirilmiş yaklaşık 200 piston ve yüzlerce sensörden 1.500’den fazla bilgi elde ediliyor. Sistem ile 5 bine varan bilgiye ulaşmak da mümkün…
Temel Kotil, “Hayal edin uçağın her yerini dinliyoruz, kulağımızı bir yere koyuyoruz, düşünün ne kadar ses çıkarıyor tabi ki gücüne bakıyoruz. Bütün bunlar bu küçük çocuklar tarafından tasarlandı. Burada mühendislerimiz var, test mühendislerimiz var, bu Türk malı” dedi.
KAAN VE ATAK-2 İÇİN TEST MERKEZLERİ YAPILIYOR
TAI, GÖKBEY Helikopteri için de benzer bir test merkezine sahiptir. Milli Muharip Uçak KAAN ve ATAK-2 için de test merkezleri hazırlanıyor.
Dünyada çok az ülkenin sahip olduğu bu test merkezi ile uluslararası sertifikalar almak mümkün.